Vaikų agresyvus elgesys ir jo prevencija trečia dalis

Vaikų agresyvus elgesys ir jo prevencija trečia dalis (12)

Dvyliktoje mokslinio darbo dalyje susipažinsite su visomis prevencijos sutarties sąlygomis, jų palyginimu bei apibrėžtumu.

Sutartyje apibrėžiama:
• pageidaujamas elgesys;
• sąlygos, kuriomis šis elgesys turi pasireikšti;
• pageidaujamo elgesio kriterijai;
• pastiprinimas už elgesį;
• netinkamo elgesio pasekmės;
• sutarties dalyvių parašai;
• data.
4. Modeliavimas. Pavyzdžiui, mokytojas modeliuoja elgesį (kaip reikšti pyktį tinkama forma), o moksleiviai paskui bando taikyti šiuos įgūdžius žaisdami vaidmeninius žaidimus ir gaudami pastiprinimą už tokius veiksmus.
5. Socialinių įgūdžių mokymas. Moksleiviai supažindinami su „priemonėmis“, leidžiančiomis vertinti aplinką, numatyti elgesio alternatyvas, pasirinkti prosocialią elgesio formą arba strategijas, kontroliuoti šio elgesio veiksmingumą ir atitinkamai palaikyti savo elgesį.
6. Netinkamo elgesio slopinimas. Siekiant slopini konkretų elgesį, galima taikyti tam tikras gana veiksmingas technikas, daugelis jų yra pagristos bausmėmis. Bausmė apibūdinama kaip pasekmė, kuri sumažina konkretaus elgesio tikimybę ateityje (Kauffman, 1997). Taikydami bet kokio pobūdžio bausmes, mokytojai turėtų:
1) bausmes derinti su alternatyvaus elgesio teigiamu pastiprinimu;
2) rūpestingai kontroliuoti baudžiamuosius veiksmus, taikyti juos nuosekliai ir tuojau pat;
3) taikyti bausmes tik tada, kai teigiami poveikio būdai buvo neveiksmingi.
Vienas iš veiksmingiausių nepageidaujamo vaikų elgesio prevencijos modelių gali būti įtraukimas į neformalųjį ugdymą. Neformalusis ugdymas yra kryptinga veikla, kuria, plėtojant jauno žmogaus asmenines, socialines ir edukacines kompetencijas, siekiama ugdyti sąmoningą asmenybę, sugebančią atsakingai ir kūrybingai spręsti savo problemas ir aktyviai dalyvauti visuomenės gyvenime (Jaunimo politikos pagrindų įstatymas, 2003). Dalyvaudamas neformaliojo ugdymo procese vaikas tampa aktyvesnis, kūrybiškesnis, darbštesnis, dažnai pasikeičia net jo elgesys. Ypač tai būdinga mokiniams, kurie mokykloje pasižymėjo priešingomis savybėmis. Tarpasmeninių santykių specialistai teigia, kad daugelio nesusipratimų ir asmenybės problemų pirmoji priežastis yra nelygiateisis bendravimas, todėl bręstančiai asmenybei būtinos situacijos, kuriose ji jaustųsi saugiai, galėtų išreikšti save ir išgyventų savo gebėjimų skleidimosi džiaugsmą.

11 dalis.

13 dalis.

Dalis mokslinio darbo įkelta: 2015-03-09